Cykelvasan

Nyheter / Permalink / 0
Så nu är cykelvasan avverkad för denna gången. Dom kan det där med stora lopp. Hur man ska få folka att åka från Sälen till Mora. För Långloppscupen verkar det som att inte mer än 1000 personer vill åka. Så svåra är inte deltävlingarna. Det är ju bara roligt med stig och snabba inslag av grusväg/väg. Men därför det blir en sån folkfest med 13 000 deltagare på lördagen är den att det är lätt åkt över allt och är en typisk sträcka inom klassikern på skidor som är väldigt populärt.

På fredagen så var det en lugn dag med fullt fokus på cykelvasan. Var ute och rulla lite på morgonen och kände av kroppen och då kändes kroppen sjukt bra faktiskt. Dagen innan race så brukar det bara bli ca 1h cykling med inslag av 3 min 3st precis under tröskel. Brukar känna att det är en bra uppladdning för kroppen

Efter att jag hade cyklat klart så skulle jag tvätta cykel men kom på jag glömde ju alla tvätt grejor hemma. Så gick in i en butiks och köpte en sån hink jag brukar ha som jag vet funkar till att tvätta cykeln men kom på att man inte fick med sig något rengöringsmedel till kedjan. När jag använder smörja till kedjan så tar jag alltid den som är för våt miljö och droppar på kedjan. Tycker det funkar bättre för i skogen som jag kör mestadels är det ju blött oftast. I alla fall så köpte jag en magiskt grej som verkligen tog bort allt skit från kedjan och kassetten så det ser precis nytt ut. Aldrig använt eller sett det förut. Men vi hade visst sånt inne i butiken Sportson Skövde men när man är ny så har man inte koll på allt. :D
 
Men viktigt att torka rent kedjan och smörja kedjan efter tvättning. Helst med en sprej för en sprej åker lättare in mellan länkarna. Sen tar jag alltid en och smörja på kedjan innan jag sticker ut och tränar. På fredag kvällen efter lite slappande och kollande på vasasprinten så blev det kyckling och pasta som gällde. Bra uppladdning inför morgon dagens race!!

Lördag kl. 05:30 stod klocka på för att se att mor hade gått upp och skulle lägga cykel i fållan som öppna kl. 06:15 men folka hade redan lagt in cyklarna innan. Sånt irriterar mig verkligen. Är det 06:15 så är det fan mig det! Inte 06:10. Skärpning! Sen folk som går upp tidigt för att lägga in cykel medans det finns folk som kommer 30 min innan start och kliver emellan alla cyklar när det är 100 cyklar framför. Är man så osportslig av sig så……..
Men fick låna en cykel av Ellens bror och rulla lite innan staren gick. Det är i alla fall viktigt för mig att värma upp för att inte chocka kroppen när starten går upp för backen. Men när jag nästan hade värmt klart så ser jag att några från juryn kollar på min cykel medans en annan gör något.
- Fråga vad f…n det håller ni på med?
- Jo du får en GPs på dig.
- Va? Varför skulle jag få det? Kommer ju inte vara med så långt fram och jag står inte ens i led 0.
- Jo du är den enda i led 1 som får det på grund av dina fina resultat de senaste.
- Okej kul, å tack.

Efter det med gps:en så var humöret på topp och kände att nu ska jag ge allt. Ska allt vissa att jag kan och vill!
Starten gick och det gick i ett behagligt tempo upp, ingen stress alls denna gång. Jobba mig framåt hela tiden för man vill ha en bra position om det skulle hända något. Men när vi kommer 5 km så blir det en stor krasch. Den största jag har varit med om. Blir nog 15 cyklister som blir liggandes men jag låg på rätt sida av vägen och kommer förbi rätt snabbt och får börja jaga lite men det är ingen som gjorde något ryck. Hoppas det gick bra med alla som var inblandade. Låg med ända till Mångsbodarna men sen fick det bli att släppa klungan när backarna kom. Lite för snabbt och jobbigt för mej. Det går ruggigt fort där framme när det har bestämt sig för att sätta fart på tävlingen. Men jag hamnar men en grupp som är runt 20 personer som jag ligger med långt fram ifrån början men inser att jag kommer aldrig åka ifrån dom här killarna fram till mål. Så lägger mig lite längre bak och försöker spara mig tills det sista 5 km så kanske jag kan göra en bra spurt. Men på vägen dit så gör det mer och mer ont i bena och jag försöker verkligen spara på krafterna. Men det sista 5 km kryper jag framåt och det är fler som vill framåt inser jag men jag ska ta mig fram. In på campingen och farten börjar redan öka och jag ligger ändå bra med och vi ska fajtas om platserna 29-51. Men sen på Vasagatan så fan det inte mycket kvar bena var helst slut. Det blev en 45 plats på tiden 2:46:56 nästa 7 min efter vinnaren. Jag är riktigt nöjd faktiskt. För målet var att komma topp 50. Sen trodde jag inte att det gick så fort heller. Hade nästa 34km/h i snitt. Sista milen så hade vi 38km/h i snitt. Kanske inte hade dom bästa bena men jag gjorde allt jag kunde denna dag. Ändå nöjd. Kappa förra årets tid med 10 min. Framsteg Viktor!!

Nu blir det lite mer stig och teknik träning inför xc tävlingarna som kommer nu i slutet. Gillar ju faktiskt mer xc men är inte så bra på det men sjukt kul och något jag verkligen försöker träna upp inför framtiden.
Kolla nästa års hoj också! Spänande!! 
Innan starten. 
Måste andas.
 
 
Till top