Semestern sluta med Finnmarksturen 68km i Ludika.

Nyheter / Permalink / 0
Finnmarksturen i Långloppscupen var det idag. En banan som är riktigt rolig med mycket stig och snabba grusväggar. Det vissa sig att hela svenska eliten stod på startlinjen. Starten gick och jag var med långt fram i klungan och kände att benen var i bra form men jag ville inte bränna dom när jag vet att det är sega bakar i slutat av banan. Så ville ta det lugnt men ändå vara med där framme. En svår kombination. Under loppet så kändes det lite upp och ner för det är sega backar i början och det går verkligen upp, ner hela tiden. Vi var en stor grupp som jag och Sebastian satt i. Det var med ett par riktigt starka killar. Men efter ett tag så ville några i gruppen sätta fart på det hela och börja jaga det som var där framme. När farten ökades så hängde jag på och vi var nog 5-6 st som bilda en ny grupp tillsammans. Men när vi går ut på andra loppen och det börjar komma backe efter backe så får jag släppa och försöka hitta mitt egna tempo. Men när jag släpper så ser jag dom i varje backe och avståndet ökar inte. Då slår det i mitt huvud "varför släppte du Viktor? Du skulle ha hängt i lite till bara" Men jag kunde aldrig ansluta till dom igen. Så i slutet så blev det att åka lite själv och nån kom bakifrån och jag hängde på in till mål. Som slutade med en 19 plats. Helt klart godkänt för min del tycker jag. Bara andra året som elit cyklist och tredje året som cyklist. Jag ser mina framgångar mer och mer. Men när det har gått sämre så tar jag med mig det som jag gjorde bra t.ex. stig partiet, dragningarna, starten, avslutningen mm. Men försöker alltid hitta något positivt under loppet och under träning och tar med det positiva hela tiden. Även om jag är en kille som aldrig är nöjd  innan jag har vunnit. Vad är det man säger. "Det viktigaste är inte att vinna, det viktigaste är att vinna stort" ;)

Får också gratulera till min Ellis som vann dagens Finnmarkstur 48km damer. Sjukt imponerad. Vi båda startade kl 11.00 idag och vi hade en egen lite tävling. Den som kom först i mål skulle få bli bjuden på middag efter tävlingen. Jag åkte 68km och Ellen 48km. Så jag trodde faktiskt att jag skulle ta hem det men icke. Den som vann var såklart Ellen med ca 5 min. Kom i mål så såg jag bara de andra elit killarna som kom i mål förre mig. Men bakom alla dom så står hon Ellen och det första hon säger att hon vann över mig. Det var bara att gratulera till vår lilla mini tävling.
Jag och Ellis efter målgång. 
Efter kvällsmaten dagen innan racet så fick jag för mig att byta däck till Fast Track. Ett däck som jag trivs med väldigt mycket. När jag hade fått i vätska och luft i däcket så snurra jag på det och tycket att det känndes tätt innan jag somna. På race dagen när jag vakna så var det helt tomt och jag fyllde på mer luft och snurra på hjulet och på uppvärmingen så blev det tätt som turen var. Brukar köra med däcket kanske 3 gånger innan jag tävlar med det så jag vet verkligen så det håller tätt. Så att däcket inte är trasigt eller att verntilen läcker, Men det höll hela loppet som turen var. Jag kör alltid med vätska i däcken för att säkra upp om något vast skulle göra hål på däcket när man tränar eller tävlar så tätar det. Då kan man bara fylla på med lite luft för att få rätt däck tryck.
Men jag har ofta med mig slang, däckavtagare och en patron om det skulle hända något. 
 
Just de jag och Ellis var också hos Fredrik Berg och Patricia. I helgen och hade kräftskiva och cykling i Hjulsjö. Mycket trevligt ställe det där men många leder från lätta till riktgit svåra och tekniska banor och en roligt teknikbana. (kolla min instagram för att se en film (Viktorludvigsson)) 
Nu är semestern slut, jag och Ellis får tacka för att vi fick vara bos Fredrik och Patricia under semestern och hafft det mycket trevligt tillsammans :)
Superstar själv Fredrik Berg
Min fina Ellis!
 
 
 
Till top