2015 är slut och 2016 är här.

/ Permalink / 0
2015 så var det året jag tog tag i cyklingen och skulle tävla som elit cyklist. Själv så tyckte jag att man kanske skulle vara kvar i seniorklassen för att kanske känna på att ligga där framme och känna på banorna i de tekniska partierna. Men nu i efterhand tycker det har varit väldigt lärorikt att köra i elit klassen. För då har man sett hur de duktiga cyklisterna tagit för stigval. Det har varit lärorikt år och det var det jag ville ha. Hade inga riktiga mål men året men självklart att komma så bra som möjligt och alltid ge 100% varje tävling. De tycker jag själv att jag har lyckat med och själva året är jag nöjd med.
De finns mycket och lära fortfarande och varje träningspass lär man sig något nytt.
 
2015 års hojen som har funkat sjukt bra. Tack för all hjälp Sportson Skövde.
I mitten av mars så drog jag med Kvänum gänget till Gran Canaria och var där nere i 2 veckor som var riktigt nice. Många hjödmeter och mil blev det där.
 
1:a Maj var det dax för start i Väsgötacupen i Kvänum.
 Nästa lopp var Lidingö MTB en riktigt bra och roligt tävling. Kanske inte så jätte teknisk bana men ändå rolig och en bra start innan Billingeracet trodde jag.
4 dagar innan Billingeracet så var det dax att operera blindtarmen akut så var borta från tävlandet/träningen 1 månad.
 Mycket fina dagar bjöds det på i vår och sommar vädret med cykling. Det blir en del träning i Rankås i Tibro och på Billingen i Skövde.
 
 
 
Året roligaste och kanske viktigaste tävling för min del var på hemmaplan i Rankås. Mycket folk var det ut med hela banan och de roligaste var vid slalombacken där vi skulle upp 3 gånger, ner 2 gånger, ett dropp och en stenkista. Många heja rop från familj och vänner gjorde att man fick lite extra energi.
 
I juli så var det dags för SM i Isaberg, mitt första. Jag var sjukt nervös innan men ändå väldigt taggad på vad som skulle komma.  Visste inte allts hur det skulle gå. Blev avplockad  efter varv 6 av 8 då Calle Friberg varvade mig . Jag slutade på en 33 plats och jag var nöjd med dagens lopp.
 
I augusti var det dags för Cykelvasan ett lopp som man nästan bara måste köra om man är cyklist. Kanske inte det mest tekniska loppet men ändå en stor folkfest där alla nivåer är med allt från eliten till vardagsmotionärer. Mitt mål var att komma topp 100 av 12 000 och jag hamna på en 92 plats. Så var nöjd med detta lopp.  
 
I slutet av säsongen så har vår egna Mats Svensson kört ihop en mörkertävlings cup här i Skaraborg. Något som har varit uppskattat av alla. Något som jag tycker är kul i slutet av säsongen. Så i år var det dax igen och jag var stark under alla 5 tävlingarna. 5 segrar av 5 möjliga. Så i år 2016 hoppas jag att Mats fixar ihop något i vår innan säsongen börjar. Så får man ta fram tävlings horna innan de riktiga tävlingarna börjar.
 
Förberedelserna inför 2016 började redan i oktober som jag fick frågan att gå med i teamet Skövde ck team sportson. Teamet får hjälp av Träningskonsulten som hjälper oss med träningsupplägg, tester och mycket mer.
När jag inte har cyklat mer än 2 år så vill jag ha hjälp med träning och förberedelser. Så nu är det bara jag själv som kan göra något för nu vet jag vad jag ska träna på för att bli bättre cyklist. För mig är hjälpen riktigt bra för då vet jag varje dag vad jag ska göra.
 
Ett stort tack till Sportson Skövde som har hjälpt mig med cykel 2015 och 2016 år får jag fortsatt hjälp av dom.
Till top